window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-121648802-1');
Culinaire natuurvoeding – een volledig dagmenu om zelf te proberen

Je wil graag gezonder gaan eten en bent je eerste stappen aan het zetten om inzicht te verwerven in de natuurkeuken? Toch is het niet altijd even makkelijk om dit ook in de praktijk te gaan toepassen en mis je soms nog de nodige creativiteit. Laat je alvast inspireren door dit volledig dagmenu!

Koraallinzen soep

Ingrediënten

1/2 pakje koraallinzen
Het sap van een halve limoen
¼ kleine groene pompoen geschild en in stukjes
Lavas (gedroogd of vers) fijn gehakt of een klein stukje knolselder
Het wit van een dikke prei fijn gesnipperd
2 teentjes knoflook
2 uien fijngesnipperd
Kruidenzout
Sesamolie
(Thaïse kruiden)

Bereiding

Doe de prei, ui, pompoen, knoflook, lavas (of knolselder) in een pot en fruit aan met wat sesamolie. Voeg dan de linzen toe en zet onder water. Laten koken tot de groenten en de linzen gaar zijn. Mixen en op smaak brengen met kruidenzout, limoensap en eventueel wat Thaïse kruiden.

Basmati rijst met wortel en komijn

Ingrediënten

Basmati rijst
Sesamolie
Wortel geraspt in frietjes
Komijnzaadjes
Bieslook fijn gesnipperd

Bereiding

Was de rijst in een zeef. Kook de rijst gaar in een verhouding 1:1,5. Bv. 1 kop rijst op 1,5 kop water. Breng even aan de kook op een hoog vuur. Zet daarna het vuur op de laagste stand (eventueel een vlamverdeler gebruiken indien je een gasfornuis hebt), voeg een snuifje zout toe en zet het deksel op de pot. Laat de rijst nu droog koken in de pot.

Verhit de olie in een pan (of wok) en bak de wortelfrietjes kort op een hoog vuur. Schep de gekookte rijst er doorheen. Voeg de komijnzaadjes toe en roer goed om.
Serveren met wat fijngesnipperde bieslook.

Gebakken gemarineerde tempeh

Ingrediënten

Een rolletje tempeh natuur
Shoyu
Knoflookpoeder
Basilicum
Kruidenmix (bv. kipkruiden of Indonesische wokkruiden)
Olijfolie (of sesamolie)
Verse kruiden fijn gesnipperd (optioneel)

Bereiding

Maak een marinade van de (verse) kruiden, shoyu, knoflookpoeder, basilicum en olijfolie. Snij de tempeh in schijfjes en laat deze zo lang mogelijk marineren in de marinade. Tempeh heeft zelf een neutrale smaak en neemt makkelijk andere smaken op.

Wrijf een pan in met een beetje sesamolie en laat heet worden. Bak de tempeh rondjes een minuut langs beide kanten.

Broccoli puree

Ingrediënten

Broccoli in roosjes (tip: in de winter kan je knolselder gebruiken)
Aardappel geschild en in blokjes (niet teveel)
Kruidenzout

Bereiding

Doe de broccoli samen met de aardappel in een pot met weinig water. Zet het deksel op de pot en laat stoven tot alles gaar is. Pureren en op smaak brengen met wat kruidenzout. Serveren als een ijs bolletje bij de hoofdmaaltijd.

Bloemkoolroosjes

Ingrediënten

Bloemkool
Snuifje zeezout
Kruidenzout
Haver- of rijstroom

Bereiding

Doe de bloemkoolroosjes in een pot met een bodempje water. Stoof tot de roosjes beetgaar zijn. Voeg wat haver- of rijstroom toe. En breng op smaak met kruidenzout. Wanneer de room te vloeibaar is kan je deze eventueel binden met een beetje maïzena.

Bietjes salade in het zuur

Ingrediënten

Rode of gele biet
Ui
Genmai Su (rijstazijn)
Olijfolie
Koolzaadolie
Knoflookpoeder
Kruidenzout

Bereiding

Snij de bieten in twee en kook deze in de schil tot ze beetgaar zijn. Verwijder de schil en schaaf de biet in dunne plakjes met de mandoline. Schaaf de uien heel dun of snij met een mes dunne uienringen. Voeg naar eigen smaak rijstazijn, olijfolie, koolzaadolie, knoflookpoeder en kruidenzout toe. Goed omroeren zodat de smaken zich kunnen vermengen en even laten trekken.

Hazelnotenpuddinkje

Ingrediënten

Hazelnotenpasta
Rijstmelk met vanille
Stevia
Maïzena
Notenmix
Rijststroop

Bereiding

Doe een hoeveelheid hazelnotenpasta in een pot en voeg de rijstmelk toe. Warm langzaam op en zorg ervoor dat de notenpasta helemaal oplost in de melk. Breng aan de kook. Los ondertussen wat maïzena op in een restje rijstmelk (of water) en voeg toe wanneer de rijstmelk kookt zodat het geheel zich bindt tot een gladde pudding. Voeg naar eigen smaak stevia toe om de pudding te zoeten.

Doe wat nootjes in een droge pan en rooster deze kort. Voeg wat rijststroop toe en laat karamelliseren. Serveer de pudding in mooie schaaltjes en versier met de gekaramelliseerde nootjes.

Smakelijk eten!

Ben je op zoek naar meer informatie over het hoe en waarom van een gezond en evenwichtig voedingspatroon of wil je gezond en lekker leren koken dan is onze basiscursus natuurvoeding misschien iets voor jou?

Zit je met specifieke vragen m.b.t. je persoonlijk eetpatroon of wil je dit graag eens onder de loep nemen, dan kan je bij ons terecht voor een persoonlijk voedingsadvies.

– Vond je dit een leuk artikel? Deel het! –

2021-02-06T21:06:21+01:00
Ga naar de bovenkant