Corona – wat kan je doen om gezond te blijven?

Het virus wordt beschreven in de media als een ‘vijand’ die ‘bestreden’ moet worden. En ook al probeer je te zoeken naar een diepere waarheid, in de eerste plaats is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je zelf gezond blijft én je zelf geen verspreider wordt van het virus. Hoe doe je dat?

Het is een simpel feit dat je bij de blootstelling aan eender welk pathogeen ervoor moet zorgen dat je je immuunsysteem gaat versterken en helpen.

De sterkte van je immuunsysteem heb je grotendeels zelf in de hand

Immuniteit begint in je darmen. Een goede darmflora, het evenwicht van de mico-organismen en de conditie van je darmen wordt rechtstreeks beïnvloed door het eten dat je eet. Kies voor voedsel dat versterkend werkt. Eet in deze periode een beetje yanger en gebruik vooral warme dranken en warme maaltijden. Eet goed in het evenwicht (granen, bonen, zaden, zeewieren en groenten, pitten, zaden en noten) en gebruik regelmatig zeewieren. Zeewieren zorgen voor een extra toevoer aan mineralen (yang). Je kan ook een extra versterkend condiment maken om toe te voegen aan je dagelijkse maaltijden. Gepekelde groenten (zoals zuurkool) en gefermenteerde producten zoals miso en shoyu, zijn natuurlijke probiotica. Een krachtige misobouillon is yang en werkt versterkend. Het maakt je krachtig en versterkt je darmconditie en je darmflora.

Zorg dat je buik warm blijft

Vermijd koude, tocht, wind maar ook voeding die te afkoelend is zoals: gekoelde dranken, ijsjes, vruchtensappen, rauwkost. Vermijd ook alle yinne dingen die verslijmend en verzurend werken zoals suiker, zuivel, sojamelk en -yoghurt, geraffineerde meelproducten. Je kan regelmatig een warmwaterkruik of kersenpitkussen op je buik leggen. Je buik of je dantien is niet alleen je energiecentrale, het is ook je oorsprongsplek en je diepe verbinding met de aarde. Bovendien is je buik verbonden met je hoofd. Als je in je buik aanwezig bent en van daaruit leeft, ben je niet in je hoofd. Als je in je hoofd leeft met allerlei mentale spinsels, kronkels en controle, dan ben je niet in je buik. Deze mentale toestand is een rechtstreekse aanslag op je miltenergie, het orgaan dat rechtstreeks verbonden is met je immuunsysteem.

Alkaliseren versus verzuring

Virussen kunnen enkel hun voedsel vinden in een verzuurd milieu. Een lichaam dat sterk geïntoxiceerd is (bv. door medicijn- en drugsgebruik, slechte voeding, suiker, alcohol, pesticiden, …), is een aantrekkelijke voedingsbodem voor het virus. Ziekteverwekkers kunnen onder deze zure condities stuurloos worden en zich ongeremd vermenigvuldigen. De zuurtegraad in het menselijke lichaam moet tussen 7.35 en 7.45 zijn. Dat is ideaal voor de lichaamscellen. We moeten dus alkaliseren. Naast het feit dat je alle zuurvormende dingen in je voeding vermijdt (suiker, alcohol, tomaten, koffie, tropische vruchten, …) zijn er een aantal dingen die je daarbij kunnen helpen:

  • Physiobase van dr. Jacobs (verkrijgbaar bij de apotheker)
  • Alka druppels (verkrijgbaar bij de apotheker)
  • Natriumbicarbonaat of baking soda (elke ochtend 1 theelepel opgelost in lauw water)
  • Drink dagelijks enkele koppen kukicha thee met een schijfje citroen.

Als we spreken over verzuring denken we ook aan emotionele en mentale verzuring. De vraag is altijd ‘waar voed je je elke dag mee’ en dan bedoelen we niet alleen voedsel. Ga de natuur in, doe aan yoga, meditatie, een natuurlijke vorm van beweging. Ga bewust om met het koken van maaltijden en geef hier in deze periode extra aandacht aan.

De invloed van stress en angst

Bij veel mensen ontstaat er angst en paniek door het nieuws dat de media dagelijks verspreidt. Angst ondermijnt je immuunsysteem en tast je nierenergie aan. Het is belangrijk dat je goed geïnformeerd blijft over wat er in de wereld gebeurt, maar ook niet meer dan dat. Zorg dat je steeds opnieuw zo snel mogelijk weer schakelt en gaat kijken naar wat de tegenpool is van deze pandemie.

Je longen versterken

De longen zijn een van de belangrijkste doelwitten van het corona virus. Je kan je longen versterken met lotuswortel(thee), ademhalingsoefeningen en door veel in de buitenlucht te zijn. (Wel opletten met sterke wind!) Je longen zijn bovendien rechtstreeks verbonden met je darmen in de Chinese geneeskunde. In de Do In vind je specifieke oefeningen om je long-dikke darm conditie te versterken.

Supplementen en natuurlijke preventie

Vooral vitamine D en magnesium (groene groenten) zijn heel erg belangrijk. Vitamine C echter zorgt meestal voor een te grote veryinning. Wil je specifiek preventief natuurlijke plantenmiddelen gaan inzetten, neem dan contact met ons op.

Bijkomende Chinese adviezen om niet besmet te raken

(Bron: Maitreyi Piontek)

Door het uitvoeren van autopsies zijn de Chinezen het CoVid19-virus en de manier waarop het zich gedraagt beter gaan begrijpen. Het virus wordt gekarakteriseerd door belemmering van de luchtwegen met dik slijm dat de luchtwegen en longen blokkeert. Zij geven volgende bijkomende aanbevelingen voor wat je kunt doen en om jezelf te beschermen: 

  • Drink grote hoeveelheden warme dranken, soepen, thee of warm water. Als aanvulling kan je elke 20 minuten een slok water nemen omdat dit je mond vochtig houdt en virusdeeltjes dewelke zich in je mond bevinden naar je maag weg spoelen. Het maagzuur kan het dan neutraliseren voordat het naar de longen gaat. 
  • Gorgel iedere dag met een antiseptisch middel zoals heet water met zeezout, azijn, saliethee of citroen.
  • Het virus hecht zich aan haren en kleding. Elk wasmiddel of zeep zal het virus doden. Als je op straat of naar buiten bent geweest wordt aangeraden een bad of douche te nemen. Vermijd om ergens te gaan zitten en ga rechtstreeks naar de badkamer om te douchen. Als je niet in de gelegenheid bent om je kleren dagelijks te wassen, kun je ze in direct zonlicht hangen zodat het virus geneutraliseerd wordt.
  • Was metalen oppervlakten erg zorgvuldig, omdat het virus levensvatbaar kan blijven tot 9 dagen. Wees voorzichtig en oplettend en probeer contact met rails, leuningen, deurklinken etc. zoveel mogelijk te vermijden. Dit geldt ook binnen je eigen huis. Houd ze schoon en poets deze regelmatig.
  • Rook niet.
  • Was je handen iedere 20 minuten en gebruik een zeep die schuimt. Doe dit gedurende 20 seconden en was je handen zorgvuldig.
  • Als je enig ongemak voelt in je keel of je voelt een zere keel opkomen, reageer hier direct op met bovenstaande maatregelen, omdat het virus het systeem op deze manier binnendringt en omdat het 3 tot 4 dagen in de keel blijft voordat het naar de longen overgaat.

– Vond je dit een leuk artikel? Deel het! –